ثبت شرکت و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

ثبت شرکت و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

ثبت شرکت یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی یک کسب و کار و آغاز فعالیت تجاری آن به صورت رسمی و قانونی به حساب می‌آید. بدون شک راه‌اندازی هر کسب و کاری نیاز به طی کردن مراحلی خاص دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ثبت آن شرکت به‌صورت رسمی است. برای دریافت مشاوره از وکیل ثبت شرکت با مانا ثبت تماس بگیرید.

بسیاری از افرادی که نیاز به ثبت نام یک شخص حقوقی یا رسمی کردن فعالیت تجاری خود دارند، نیاز به طی کردن مراحل ثبت شرکت خود را دارند؛ در حقیقت ثبت یک شخص حقوقی برای شرکت باعث می‌شود تا صاحبان و اعضای آن از امتیازهای ویژه‌ی قانونی در این حوزه بهره‌مند شوند و از طرف دیگر شرکت ثبتی بتواند به صورت قانونی فعالیت خود را در حوزه‌ی کسب و کار مشخصی که برای آن در نظر گرفته شده به صورت قانونی و بدون داشتن چالش‌های احتمالی پیش ببرد.

ثبت شرکت در ایران پروسه‌ای بسیار آسان است و امروزه بسیاری از مراحل آن به صورت الکترونیکی و از طریق وب‌سایت‌های رسمی قابل انجام است، اما با وجود تمام این تفاسیر، فرایند ثبت شرکت همچنان با چالش‌هایی بسیار زیاد از لحاظ حقوقی و اداری همراه است که بسیاری از افراد که تجربه‌ی‌ کافی در این زمینه را ندارند با آن‌ها مواجه می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود فرایند ثبت یک شخص حقوقی برای بسیاری از صاحبان کسب و کار یا افرادی که تصمیم به راه‌اندازی یک فعالیت تجاری جدید دارند به شکلی پیچیده، دشوار شود، در حالی که حقیقت این است که انجام این فرایندها به هیچ وجه پیچیده نیست و تنها کافی است طبق اصول گام‌های مربوط به آن‌ها را پیش برد..

در این مطلب، این موضوع را بررسی خواهیم کرد که ثبت شرکت چیست و انجام آن به صورت درست به چه صورت است. همچنین در این مطلب مواردی که باید پیش از هرگونه اقدام برای ثبت شرکت در نظر داشته باشید و آن‌ها را آماده کرده باشید، چه خواهند بود.  

همچنان تاکید می‌شود که ثبت شرکت فرایندی ساده است، اما به شرطی که اصول و روش‌های مربوط به آن را از قبل بدانید و به شکلی درست اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهید تا با مراحل پیچیده قانونی برای رسیدن به هدف خود مواجه نشوید. 

با وجود این موارد باید در نظر داشت که بسیاری از صاحبان کسب و کارها معمولاً تمایلی به دریافت مشاوره و کسب اطلاعات کامل قانونی در این حوزه با افراد مجرب و آگاه را ندارند که همین موضوع باعث می‌شود تا فرایند قانونی ثبت شرکت برای این دسته از افراد بسیار پیچیده و با دردسرهای زیاد همراه شود، به همین منظور، افراد مجرب و دارای اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی ثبت شرکت توصیه می‌کنند که قبل از انجام هر اقدام قانونی و رسمی، ابتدا اطلاعات کافی را در این زمینه دریافت کرده و پس از آماده‌سازی مدارک مربوط به این حوزه، اقدام به ثبت شرکت خود کنید.

علاوه بر این، برای داشتن روندی ساده‌تر برای ثبت شرکت خود، می‌توانید راهکارهای ساده‌تری را نیز انتخاب کنید و وظیفه انجام تمامی مراحل فرایند ثبت شرکت را به وکلای با تجربه در این زمینه سپرده تا به شکلی سریع و آسان بتوانید شرکت خود را به عنوان یک شخص حقوق به ثبت رسانده و بدون داشتن چالش‌ها و مشکلات حقوقی احتمالی در وقت و هزینه‌ی خود صرفه‌جویی کنید. 

ثبت شرکت چیست و چرا باید آن را انجام داد؟

ثبت شرکت، بی‌شک اولین گام ضروری در راه‌اندازی یک کسب و کار به صورت قانونی است. بر اساس قوانین مربوطه در هر کشور، کسب و کارهایی که می‌خواهند به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کند و به عنوان یک شخص حقوقی شناخته شوند، باید ابتدا مراحل ثبت شرکت را طی کرده و پس از شناخته شدن به عنوان یک شخص حقوقی بتوانند از مزایا و امکانات آن بهره‌مند شود.

امکاناتی نظیر داشتن حساب بانکی به نام شخص حقوقی، امکان انجام فعالیت‌های تجاری یک شرکت با نام رسمی خودش، امکان دریافت مزایای مالی و دریافت مجوزهای لازم برای حوزه‌های مختلف تنها بخشی کوچک از امکاناتی است که ثبت یک شرکت در اختیار شما قرار می‌دهد.

بر اساس قوانین مصوب در ایران، هر یک از افرادی که شرایط مناسب برای ثبت یک شرکت را داشته باشند، می‌توانند با ارائه‌ی مدارک تنظیم شده و درخواست خود اقدام به ثبت شرکت کنند. علاوه بر این تمامی تغییرات و رخدادهای یک شرکت باید در روزنامه‌ی رسمی کشور به ثبت برسد. در حقیقت تمامی افراد واجد شرایط می‌توانند از مزایای ثبت شرکت بهره‌مند شوند، اما یکی از مشکلات اصلی در فرایند ثبت کسب و کاها، نداشتن آگاهی کامل از مراحل قانونی آن است. بسیاری از صاحبان کسب و کارها و افرادی که به‌تازگی تصمیم به راه‌اندازی یک شرکت گرفته‌اند، با مراحل قانونی ثبت شرکت آشنایی کافی ندارند که باعث می‌شود تا تمامی فرایند ثبت برای آن‌ها با چالش‌های بسیار زیادی همراه شود.

در صورت انجام اشتباهات یا خطاهایی در فرایند ثبت شرکت، ممکن است مشکلات پیچیده‌تری پیش آید و فرایند ثبت، با مشکلات قانونی همراه شود. به همین دلیل، دریافت مشاوره از وکیل‌های متخصص و آگاه در این زمینه باعث می‌شود تا بتوانید فرایند ثبت کسب و کار خود را به صورت سریع و بدون دردسر و هزینه‌های اضافی انجام دهید.

برای اقدام به ثبت شرکت در ایران، باید بدانید کدام نوع شرکت‌ها و کسب و کارها مجاز به انجام فرایند ثبت در مراجع قانونی و حقوقی کشور هستند. انواع شرکت‌هایی که می‌توانند امکان ثبت در مراجع قانونی را داشته باشند شامل این موارد هستند:

  1. شرکت‌های سهامی عام 
  2. شرکت‌های سهامی خاص
  3. شرکت‌های تضامنی
  4. شرکت‌های با مسئولیت محدود
  5. شرکت‌های مختلط سهامی
  6. شرکت‌های غیر مختلط سهامی
  7.  تعاونی‌ها

در هر یک از این نوع شرکت‌ها، اعضا و مدیران باید از پیش تعیین شده باشند و همچنین تمامی مدارک شناسایی و اطلاعات هویتی آن‌ها آماده و از نظر مراجع قانونی معتبر باشند. همچنین نوع فعالیت کسب و کار بر اساس نوع شرکت نیز باید مشخص شده باشد.

علاوه بر این، یکی از چالش‌های اصلی در ثبت شرکت، انتخاب فرد یا افراد دارای حق امضا است. هر یک از اعضا می‌توانند بسته به نوع سمت خود در شرکت، حق امضا ویژه‌ای داشته باشند که این امر به آن‌ها امکان دخل و تصرف در امکانات و دارایی‌های شرکت ثبت شده را می‌دهد و از طرف دیگر آن‌ها می‌توانند فعالیت‌های تجاری در محدوده‌ی کاری شرکت ثبت شده را داشته باشند.

از دیگر مواردی که برای بسیاری از افراد با چالش‌های متعددی همراه است، انتخاب نام برای شرکت است. نام یک شرکت ثبتی باید بر اساس چهارچوب‌های مصوب قانونی در کشور ایران باشد تا بتواند به عنوان یک شخص حقوقی در ایران ثبت شود. صاحبان کسب و کار از یک‌ طرف به دنبال انتخاب نامی متناسب با فعالیت و دیدگاه‌های تجاری و شخصی خود هستند؛ از طرف دیگر، این نام‌ها ممکن است با چارچوب‌ها و قوانین مربوطه تطابق نداشته باشد. به همین دلیل، بسیاری از افراد در زمان ثبت یک شخص حقوقی با چالش انتخاب یک نام مناسب و قانونی مواجه می‌شوند که البته خبر خوب این است که مراکز ارائه دهنده خدمات مشاوره در زمینه ثبت شرکت می‌توانند در تمامی مراحل، حتی در زمینه‌ی انتخاب نام برای شرکت ثبتی شما را راهنمایی کنند.

اگر در زمینه انتخاب نوع شرکت سردرگم هستید و نمی‌دانید که ثبت کدام نوع شرکت و با چه اسمی برای شرایط شما مناسب‌تر است، بهتر است با وکلای مجرب در این زمینه مشورت کنید. علاوه بر این، بهتر است وظیفه‌ی ثبت شرکت را به عهده‌ی سازمان‌ها و شرکت‌های متخصص در این زمینه بگذارید تا فرایند ثبت شرکت به صورت سریع و بدون چالش‌های ویژه قابل‌انجام باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *