اخذ مجوز ها

اخذ مجوزها

اخذ مجوز برای کسب و کارها یک مرحله مهم در راه‌اندازی و اداره کسب و کار است؛ همچنین کمتر کسی است که از لحاظ قانونی نداند قبل از هر کاری اخذ مجوزهای لازم برای راه اندازی یک کسب و کار امری ضروری می‌باشد.

همچنین اگر شما قصد راه اندازی مؤسسه یا شرکت دارید باید از این موضوع اطلاع داشته باشید که هر شرکت باید در اولین قدم برای قانونی بودن ثبت شرکت برای اخذ مجوزهای الزامی مربوطه اقدام کند؛ این مجوزها از طریق سازمان‌ها و نهادهای ذی‌صلاح برای موضوع فعالیت مشخص صادر می‌شوند.

هرگونه تغییرات شرکت می‌تواند در مجوز لازم مربوطه تأثیر گذار باشد و بنابراین هر موضوع فعالیت برای اخذ مجوز باید از نهاد و یا سازمان‌های مربوطه اقدام نمایند.

 

اخذ مجوز

 

اخذ مجوز چیست

منظور از اخذ مجوز سند یا مدرکی رسمی است که از لحاظ قانونی دارای اعتبار باشد و از طرف مراجع ذی‌صلاح برای انجام موضوع فعالیت مشخصی صادر می‌شود؛ این مجوز ها از مقامات قانونی مربوط به موضوع فعالیت قابل اخذ هستند.
به بیان دیگر اخذ مجوز در کسب و کار به معنای درخواست و دریافت مجوزهای قانونی و رسمی است که برای شروع و اداره یک کسب و کار مانند ثبت شرکت لازم است. مجوزها از طریق دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی یا مراجع مربوطه صادر می‌شوند و اطمینان حاصل می‌کنند که کسب و کار شما با رعایت قوانین و مقررات مربوطه فعالیت می‌کند.

در عرصه اخذ مجوز 23 موضوع فعالیت برای ثبت شرکت و شروع فعالیت نیاز به اخذ مجوز دارند که در ادامه به معرفی چند موضوع فعالیت به همراه مرجع اخذ مجوز میپردازیم:

  1. فعالیت‌های مربوط به امور مالی و بانکی؛ مرجع صادر کننده بانک مرکزی جمهوری اسلامی.
  2. موضوعات مربوط به فعالیت بیمه‌ای؛ مرجع صادر کننده بیمه مرکزی ایران.
  3. موضوعات مربوط به فعالیت بورس؛ مرجع صادر کننده سازمان بورس و اوراق بهادار.
  4. موضوعات مربوط به فعالیت شرکت‌های تعاونی؛ مرجع صادر کننده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
  5. موضوع مربوط به فعالیت فرهنگی، هنری و خبری؛ مرجع صادر کننده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  6. موضوعات مربوط به فعالیت حج و زیارت؛ مرجع صادر کننده سازمان حج و زیارت.
  7. موضوع مربوط به فعالیت گردشگری و مسافرتی؛ مرجع صادر کننده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری.
  8. موضوع مربوط به ارائه خدمات حمل و نقل جاده‌ای و مسافر؛ مرجع صادر کننده سازمان فنی و حرفه‌ای

 

مجوزهایی که اخذ می‌شوند بسته به نوع کسب و کار و قوانین و مقررات ممکن است متفاوت باشد. برخی از مجوزهای اخذ شده رایج در حوزه کسب و کار به شرح زیر می‌باشد:

 

اخذ مجوزهای لازم برای کسب و کارها و همچنین در تغییرات شرکت اهمیت بسیاری دارد، زیرا باعث می‌شود که فعالیت کسب و کار شما قانونی و مطابق با مقررات مربوطه باشد.

 

انواع مجوز کسب و کار

در ادامه این مقاله 3 مجوزی که رواج زیادی دارند را برای شما شرح خواهیم داد.

جواز کسب

جواز کسب در عرصه کسب و کار  و تجارت به مجوز های قانونی و رسمی اشاره می‌کند که برای شروع کسب و کار لازم است؛ همچنین از اسناد مهم اقتصادی به شمار می‌رود و توسط دستگاه‌های دولتی یا مراجع ذی‌صلاح مربوطه صادر می‌شوند.

اخذ جواز کسب که دارنده آن مجاز به کسب و کار در حوزه فعالیت معین ذکر شده در تغییرات اساسنامه است، می‌تواند توسعه فعالیت و کسب و کار را تسریع ببخشد و قابلیت رقابت با سایر کسب و کارها و بازارهای محلی و بین‌المللی را دارد.

اخذ مجوزها به خصوص اخذ جواز کسب قوانین و مقررات مربوط به خصوصی دارد؛ مؤسسه مانا ثبت با داشتن تیم حرفه اعم از کارشناسان و وکلای حرفه‌ای می‌تواند بهترین و جامع‌ترین اطلاعات مربوط به قوانین مجوزهای لازم را در اختیار شما قرار بدهد و در این امر شما را راهنمایی کنند؛ با ما تماس بگیرید.

جواز کسب دارای انواع مختلفی از جمله: جواز کسب توزیعی، جواز کسب تولیدی، جواز کسب فنی و جواز کسب تولیدی است.

جواز تأسیس

اخذ جواز تأسیس برای هر شرکت یا کسب‌وکار ابتدایی و مهم است؛ این جواز نشان‌دهنده تصمیم شما برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان و اعلام تعهد شما نسبت به اقتصاد و قوانین کشور است.

جواز تأسیس به مجوز رسمی اشاره دارد که برای تشکیل و شروع فعالیت یک کسب و کار لازم است. این مجوز توسط مراجع و دستگاه‌های مربوطه صادر می‌شود و مدتی بعد از فعالیت شرکت در اخذ رتبه تأثیر گذار است؛ همچنین اطمینان حاصل می‌کند که کسب و کار شما با رعایت مقررات و قوانین مربوطه فعالیت می‌کند.

جواز تأسیس یکی از اجزای حیاتی برای راه‌اندازی کسب و کار است. با اخذ این مجوز، شما می‌توانید به صورت قانونی و رسمی فعالیت کسب و کار خود را آغاز کنید.

جواز فعالیت

یکی از مواردی که در تغییرات اساسنامه ثبت می‌شود، موضوع فعالیت شرکت است که دارای قوانین و مقررات خاصی می‌باشد که یکی از آنها اخذ مجوز فعالیت از سازمان و ارگان‌های مربوطه است.

جواز فعالیت گواهی ای است که بر اساس موضوع فعالیت ثبت شده شرکت توسط مراجع مربوطه صادر می‌شود و اجازه ثبت شرکت و فعالیت در زمینه فعالیت مشخص شده می‌دهد؛ نکته قابل توجه درباره زمان اخذ مجوزها این است که متقاضیان قبل از آغاز فرایند ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها یا پس از تأیید نام در اداره ثبت شرکت و پس از تأیید اولیه کارشناسان  نسبت به اخذ مجوزها اقدام نمایند.

مدارک لازم برای اخذ مجوزها

سازمان‌های صادر کننده مجوز به طور کلی میزان تحصیلات و سوابق کار را مورد برسی قرار می‌دهند و برای اخذ مجوز نیاز به تکمیل مدارک لازم نیاز است. برخی مدارک عبارت‌اند از:

  • سند مالکیت و اجاره نامه رسمی برای تعیین وضعیت ملکی واحد صنفی
  • مدارک مبنی بر عدم سوءپیشینه
  • آخرین مدارک تحصیلی
  • گواهی صلاحیت بهداشتی
  • مدارک هویتی و شخصی سهام داران
  • آخرین تغییرات اساسنامه
  • رزومه و سوابق کاری
  • مدارک مربوط به هرگونه تغییرات شرکت

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوزها با کارشناسان و مشاوران حقوقی مؤسسه مانا ثبت تماس بگیرید.

کلام آخر

فرایند اخذ مجوز ممکن است ساده به نظر برسد؛ اما با توجه به متفاوت بود مجوز مربوط به هر فعالیت و متفاوت بودن سازمان‌های صادر کننده مجوز، بهتر است قبل از اقدام به اخذ مجوز، با کارشناسان و متخصصان مربوطه در مؤسسه مانا ثبت تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق‌تر و جزئی‌تر در مورد مدارک و فرایند اخذ مجوز را دریافت کنید.

نکته قابل توجه در خصوص فرایند اخذ مجوز این است که کلیه فعالیت‌های شرکت‌ها، نیاز به اخذ مجوز از نهاد ذی‌صلاح نداشته و تنها آن دسته از فعالیت‌هایی که لیست آن‌ها توسط اداره ثبت منتشر شده است، نیاز به اخذ مجوز برای ثبت دارند

 

اخذ مجوز

اگر سوالات یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، مانا ثبت در خدمت شماست.

تماس با ما:

اگر به دنبال ثبت شرکت ، تغییرات شرکت ، ثبت علامت تجاری ، رتبه بندی ، تعیین صلاحیت و … برای خودتان هستید و نیاز به مشاوره دقیق دارید، با ما تماس بگیرید. ما آماده‌ایم تا شما را در این مسیر تا ثبت نهایی همراهی کنیم.

همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با تیم ما تماس بگیرید. ما منتظر همکاری با شما هستیم و آماده انجام کلیه امور ثبت شرکت و تغییرات شرکت شما هستیم.

امیدوارم این مقاله که با همکاری کارشناسان مانا ثبت به نگارش رسیده است توانسته باشد مراتب رضایت شما همراهان مانا ثبت را فراهم کرده باشد .

از شما برای انتخاب موسسه مانا ثبت سپاسگزاریم و بهترین امکانات را به شما ارائه می‌دهیم تا در کلیه امور  ثبت شرکت ، تغییرات شرکت ، ثبت علامت تجاری ، رتبه بندی ، تعیین صلاحیت و … به موفقیت دست یابید. با ما تماس بگیرید و ما را همراه خود در مسیر موفقیت کنید.

از اعتماد شما سپاسگزاریم.

جواز کسب

ثبت شرکت به نوعی تضمین کننده اعتبار، تعهدات و حقوق افراد مرتبط با حوزه کاری شما است.

ادامه خواندن

جواز تاسیس

تغییرات شرکت گاهی در مواقع تغییر در ساختار کسب و کارها رخ می دهند و گاهی نیز ...

ادامه خواندن

پروانه بهره داری

صاحبان علائم تجاری برای رسمیت بخشیدن قانونی به نام و نشان خود باید برند خود را به ثبت برسانند.

ادامه خواندن

مجوز آموزشگاه

کارت بازرگانی؛ مجوزی است که دارنده‌ی آن باشخصیت حقوقی یا حقیقی، می‌تواند با ثبت...

ادامه خواندن

اخذ استاندارد

رتبه بندی پیمانکاران پنج درجه دارد که شرکتهای پیمانکاری با نظر به ویژگی ها، توانایی ها و...

ادامه خواندن

اخذ ایزو

تعیین رتبه مشاور در سه سطح یا سه درجه تعیین می گردد؛ رتبه ۱، رتبه ۲ و رتبه ۳٫ منظور از ...

ادامه خواندن

اخذ اینماد

صلاحیت ایمنی پیمانکاران از جمله گواهی هایی میباشد که برای شرکت های پیمانکاری صادر میگردد.

ادامه خواندن