تغییر صاحبان امضا مجاز شرکت

هنگام تأسیس و ثبت شرکت تعداد افرادی از سوی هیئت مدیره به عنوان افراد مجاز به حق امضا در شرکت انتخاب می‌شوند؛ این افراد می‌توانند یک یا چند نفر باشند و این موضوع به این معنی است که امضای اشخاص انتخاب شده در هنگام عقد  قراردادها و چک و سفته‌ها معتبر می‌باشد.

همچنین در زمان تأسیس شرکت اطلاعاتی از افراد و اعضای شرکت گرفته می‌شود و در طول زمان این اطلاعات می‌توانند تغییر کنند؛ صاحبان امضا مجاز شرکت هم یکی از مواردی هست که می‌تواند در طول زمان تغییر پیدا کند و این امر به سادگی قابل انجام است.

به طور کلی اساسنامه بیانگر تمامی قوانین و چارچوب‌های فعالیت شرکت است و از این رو نام تمامی افرادی که در شرکت حق امضا دارند باید در اساسنامه ذکر شود؛ همچنین تمامی تغییرات شرکت باید در اساسنامه به ثبت برسد.

 

مانا ثبت منشا اعتماد شما برای تغییرات اساسنامه انواع شرکت

 

تغییر صاحبان امضا مجاز شرکت

تغییر صاحبان امضا مجاز شرکت یا تغییر حق امضا یکی از اتفاقات رایجی است که در طول فعالیت هر شرکت اتفاق می‌افتد؛ این موضوع همانند تغییر نام یا تغییر آدرس شرکت جزو تغییرات شرکت به حساب شمرده می‌شوند.

در هر شرکت فردی با سمت مدیرعامل با عهده‌های خاص وجود دارد و باید به این نکته توجه کرد که در شرکت مدیر عامل حق امضا دارد؛ مسئله مهم در خصوص صاحبان امضا مجاز نوع شرکت است که تأثیر بسزایی بر روی حق امضا اعضا دارد.

در شرکت سهامی خاص حداقل 5 نفر با سمت هیئت مدیره مشغول به کار هستند و در جلسات حضور دارند از بین این افراد 3 نفر سهامدار و 2 نفر بازرس هستند که بازرس ها حق امضا ندارند؛ اما در شرکت با مسئولیت محدود 2 نفر به عنوان شریک به طور تک نفره و یا با همدیگر دارای حق امضا هستند.

حق امضا در شرکت به دو بخش کلی تقسیم می‌شوند:

  1. امضای چک، سفته، قرارداد ها و فعالیت های مالی.
  2. امضای فعالیت ها و اوراق اداری.

پس از ثبت شرکت افراد تعیین شده برای صاحبان امضا در شرکت اختیار دارند تا هر زمان که بخواهد تغییرات اساسنامه را ایجاد کنند و تغییرات شرکت را به ثبت برساند.

 

مراحل تغییر صاحبان امضا مجاز شرکت

تغییر صاحبان امضا مجاز شرکت یکی از مهم‌ترین تغییرات شرکت است؛ این تغییر در صورتی صورت می‌گیرد که صاحبان امضا فعلی شرکت تغییر کنند یا به شخصیت حقوقی دیگری انتقال پیدا کنند؛ همچنین تغییر صاحبان امضا در شرکت معمولاً بر اساس مقررات حقوقی و مدارک شرکتی اعمال می‌شود.

همچنین به طور کلی برای این کار مراحلی وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد:

  • برسی مدارک شرکتی
  • برسی مقررات شرکت
  • تصمیم گیری مجمع عمومی
  • تهیه مدارک لازم
  • اعلام درخواست تغییر صاحب امضا
  • تأیید مراجع ذی‌صلاح

لطفاً توجه داشته باشید این فرایند باید بر اساس قوانین و مقررات مربوطه انجام شود؛ بنابراین بهتر است از متخصصان و مشاوران حقوقی حاضر در مجموعه مانا ثبت مشورت و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

 

برسی مدارک شرکتی

در اولین قدم شما باید مدارک مربوطه شرکت را برسی نمایید؛ این مدارک عبارت‌اند از تغییرات اساسنامه، قراردادها، توافق‌نامه‌ها، قوانین و مقررات داخلی و هر مدارکی که به صاحبان امضا مجاز شرکت و تغییرات آنها تعیین شده باشد.

 

برسی مقررات شرکت

سپس بعد از برسی مدارک مربوطه شرکت نوبت به برسی قوانین و مقررات درج شده در اساسنامه می‌رسد؛ این قوانین ممکن است شامل آموزش نامه شرکت، قراردادها و توافقنامه‌ها و قوانین مربوط به تغییر صاحبان امضا باشد.

 

تصمیم گیری مجمع عمومی

برای تغییر حق امضا شرکت (تغییر صاحبان امضا مجاز شرکت) ممکن است نیاز به تصمیم گیری در مجمع عمومی شرکت باشد؛ در مورد این موضوع مجمع عمومی شرکت باید تصمیماتی اخذ کند؛ سپس با برگزاری جلسات صورت‌جلسه‌ای تنظیم می‌شود و  باید به امضا اعضای حاضر برسد.

هیئت مدیره افراد دارای حق امضا را از میان سهام‌داران، اعضای هیئت‌مدیره و یا نمایندگان اشخاص حقوقی انتخاب می‌کند؛ به طور معمول حق امضای معمولی به مدیر عامل و  حق امضای تعهد به مدیر عامل و افراد مجاز دیگر داده می‌شود.

 

تهیه مدارک لازم

بعد از تصمیم‌گیری مجمع عمومی، شما نیاز به تهیه و تکمیل اسناد مورد نیاز برای تغییر صاحبان امضا دارید. این ممکن است شامل فرم‌های درخواست تغییر صاحبان امضا، اظهارنامه‌ها، آموزش نامه جدید شرکت و هر سند دیگری مربوط به ثبت شرکت باشد که بر اساس مقررات شرکت مورد نیاز است.

همچنین صاحبان جدید امضا باید اسناد و مدارک هویتی خود را برای تأیید هویت و  شناسایی ارائه دهند این مدارک می‌تواند پاسپورت، کارت ملی یا هر کارت شناسایی دیگر باشد.

مدارک مربوط به تغییر صاحب امضای مجاز شرکت شامل این موارد می‌شوند:

  1. کپی اسناد هویتی اعضا اصلی شرکت.
  2. کپی روزنامه اصلی آگهی تأسیس.
  3. اگر تغییرات شرکت وجود داشته، کپی روزنامه تغییرات.
  4. کپی روزنامه کثیرالانتشار تأسیس.

 

تأیید مراجع ذی‌صلاح

ممکن است برای تغییر صاحبان امضا، نیاز به تأیید حقوقی از سوی وکیل یا مشاور حقوقی داشته باشید. امکان دریافت مشاوره با مشاوران حقوقی مانا ثبت  امکان پذیر است؛ ین تأیید ممکن است شامل بررسی مدارک، تهیه قراردادها و توافقنامه‌ها و تأیید قانونی امضاها باشد.

برای تغییر صاحبان امضا، ممکن است نیاز به تأیید مراجع ذی‌صلاح مانند مراجع ثبتی، اداره مالیاتی و سایر سازمان‌ها باشد. این مراجع ممکن است نیاز به بررسی مدارک و اسناد مربوطه و تأیید صحت آنها داشته باشند.

 

اگر سوالات یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، مانا ثبت در خدمت شماست.

تماس با ما:

اگر به دنبال ثبت شرکت و یا تغییرات شرکت برای خودتان هستید و نیاز به مشاوره دقیق دارید، با ما تماس بگیرید. ما آماده‌ایم تا شما را در این مسیر تا ثبت نهایی همراهی کنیم.

همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با تیم ما تماس بگیرید. ما منتظر همکاری با شما هستیم و آماده انجام کلیه امور ثبت شرکت و تغییرات شرکت شما هستیم.

امیدوارم این مقاله که با همکاری کارشناسان مانا ثبت به نگارش رسیده است توانسته باشد مراتب رضایت شما همراهان مانا ثبت را فراهم کرده باشد .

از شما برای انتخاب موسسه مانا ثبت سپاسگزاریم و بهترین امکانات را به شما ارائه می‌دهیم تا در کلیه امور ثبت و تغییرات شرکت به موفقیت دست یابید. با ما تماس بگیرید و ما را همراه خود در مسیر موفقیت کنید.

از اعتماد شما سپاسگزاریم.